Televisie: de strijd tussen leven en dood

Na het spelen met vriendjes als een speedy gonzales naar huis sprinten voor ‘Het Klokhuis’ op 3 of het ‘Disney Festival’ op Ketnet… Wie kent het niet? Voorheen deed je er alles aan om op tijd voor de buis te zitten omdat je je favoriete programma ab-so-luut niet mocht missen. Dat is nu toch wel even anders. ‘Uitzendinggemist.nl’ biedt ons al onze favoriete programma’s op ieder gewenst tijdstip van de dag. Wat zijn we lui geworden hè?

De speculaties en discussies liepen (en lopen) hoog op in deze tijden van digitalisering. Heeft die kijkbuis die in ieders huiskamer pronkt nog wel een toekomst door het toenemende uitgesteld kijken? Die arme zenderbazen hebben over een tijdje vast niks meer aan hun zender als er niemand meer wakker blijft voor zijn favoriete programma. Programma’s worden straks alleen nog maar online aangeboden waarna de kijker zelf zijn programmering samenstelt.

Of toch niet?

Televisie is niet langer ‘slechts’ een zendmedium. Het is een interactief platform geworden en nog nooit zijn de wensen van de kijker zo belangrijk geweest. Eten wat de televisie-pot schaft is al lang niet meer aan de orde sinds de komst van televisie 2.0.

Het begon allemaal deze eeuw met interactieve TV (televisie 1.3). Live meespelen met programma’s is hier een belangrijk voorbeeld van. Met je iPad op schoot naar ‘The Voice of Holland’ kijken om jezelf te profileren als jurylid of angstvallig naar je tablet staren tijdens de uitzending van ‘Wie Is De Mol?’ in afwachting op nieuwe tips en aanwijzingen. Ook elkaars meningen volgen vinden we als kijkers uiterst interessant. We Twitteren erop los tijdens het tv-kijken. Kortom: we zitten weer als vanouds te wachten voor de tv totdat onze favoriete programma’s beginnen.

Maar met dit participeren vanaf de bank heb je als kijker natuurlijk niet écht invloed op de verloop van het programma, behalve het stemmen dan. De TVolutie staat pas in de kinderschoenen maar vindt snel haar weg naar volwassenheid. Wat staat ons bankhangers te wachten? Het TV kijken 2.0 bestaat uit ‘networked media’ waarbij niet de programmabazen, regisseurs en scenarioschrijvers bepalen wat je gaat zien, maar dat JIJ die taak op je gaat krijgen. De eerste stapjes zijn al gezet met de serie ‘Who’s in, Who’s out?’ van BNN, waarin de kijker zelf bepaalt welke personages er in de serie blijven en welke personages de serie moeten verlaten.

Internet en televisie worden gecombineerd. Video content wordt nog toegankelijker door tags die de gebruiker zelf kan toevoegen in combinatie met beschrijvende meta-data vanuit de aanbieder. De EPG van de toekomst zorgt voor een fusie tussen beide bronnen. Ook krijgt de gebruiker aanbevelingen ‘Kijkers van dit programma zagen ook…’.

Zal internet het eerste medium zijn dat een ander medium gaat vervangen? Kijk en huiver… We zullen het zien.

Bron: frankwatching.com

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s