Senti -wat?

Ik ben aan het afstuderen. Dat is duidelijk. Maar waar gaat die scriptie nou eigenlijk over? En voor wie doe ik dat? Dat lees je in deze blog.

Voor wie?
Mijn scriptie schrijf ik voor de internetredactie van De Wereld Draait Door (DWDD). Hier heb ik een half jaar een afstudeerstage gelopen, dus nu wordt er logischerwijs een scriptie van mij verwacht. Jammer genoeg vond ik de redactie veel leuker dan brabbelen over een onderzoek, waardoor ik van meewerken mijn hobby maakte. Gevolg: geen scriptie. Gelukkig had ik geen zomervakantie gepland en ben ik lekker binnen met een ventilatortje op mijn gezicht gericht aan het zwoegen, terwijl de rest van Nederland klaagt over een hittegolf. Goed, DWDD dus. Je weet wel, die dagelijkse talkshow om 19.30 op Nederland 3 met Matthijs van Nieuwkerk. Ikzelf werkte op de internetredactie, dus mijn scriptie is voor deze afdeling geschreven.

Waarover dan?
Mijn scriptie gaat over sentiment op Twitter. Senti -wat? Laat ik het eerst kort samenvatten. Twitterberichten zijn berichten met tekstuele informatie. Tekstuele informatie kan over het algemeen gecategoriseerd worden in twee groepen: feiten en meningen. Feiten zijn objectieve uitingen, terwijl meningen subjectieve expressies zijn die een mening uiten. Meningen bevatten gevoelens over bepaalde eenheden (Liu, 2010). Dit onderzoek focust zich slechts op subjectieve berichten: meningen, ofwel sentiment.  Het sentiment van de Tweets wordt gemeten door de Tweets met #DWDD te verzamelen en vervolgens te categoriseren in positief, negatief of neutraal.

Waar is dit goed voor?
Wat er gebeurd in dit onderzoek is kort gezegd het sentiment meten tijdens een uitzending van DWDD. Hierbij wordt het sentiment gemeten over verschillende vaste onderdelen die dagelijks terugkeren in de uitzending (gesprek 1, gesprek 2, gesprek 3 en muziek). Zo komt naar voren welke gesprekken in de analyseperiode goed ontvangen werden, en welke niet. De uitkomsten hiervan worden naast de kijkcijfers gelegd, om te ondervinden of kijkcijfers dalen tijdens een negatief gewaardeerd onderwerp, of stijgen bij een positief gewaardeerd onderwerp.

Zo, dit is wel even genoeg info om te verwerken voor nu.

Tot zo ver, tot morgen!

Plaats een reactie