Management Summary

De Wereld Draait Door (DWDD) is een dagelijkse talkshow op Nederland 3. De internetredactie merkt op dat er veel negatieve reacties via Twitter verschijnen met hashtag #DWDD. Er is behoefte aan  meer inzicht in de hoeveelheid positieve en negatieve Tweets over een onderwerp tijdens een uitzending. Dit wordt ook wel sentiment genoemd. Om te ondervinden of de sentimentverdeling tijdens een uitzending ten koste gaat of ten goede komt aan de populariteit van het programma, worden de resultaten van het sentimentonderzoek naast de kijkcijfers van de desbetreffende dag gelegd. Omdat een uitzending van DWDD uit verschillende onderdelen bestaat, worden de kijkcijfers en het sentiment en per onderdeel gemeten. Dit houdt in: gesprek 1, gesprek 2, gesprek 3 en de muziek. Bovenstaande informatie leidt tot de centrale vraag die beantwoord wordt in mijn scriptie: ‘Wat is de samenhang van de hoogte van de kijkcijfers en het sentiment op Twitter, gedurende de vaste onderdelen tijdens een uitzending van DWDD?’.

De data voor het sentimentonderzoek bestaat uit alle Tweets die in de periode 6-5-2013 en 17-5-2013  zijn gestuurd tijdens de uitzending. Voor de verwerking van de data wordt gebruikgemaakt van de methode van Liu (2010). De Tweets worden eerst verdeeld in subjectief en objectief, waarna de subjectieve Tweets worden ingedeeld in positief, negatief en neutraal.

Hieruit komt naar voren dat, van alle subjectieve Tweets in de analyseperiode, 40% positief getint is, 43% negatief getint is en 17% neutraal is. Over het algemeen wordt er het meest gesproken over gesprek 2, met 34% van alle Tweets. 21% van alle Tweets gaat over gesprek 1, 20% van alle Tweets gaat over de muziek en 13% van alle Tweets gaat over gesprek 3. De resterende 12% zijn overige, wisselende onderwerpen of over de uitzending in het algemeen.

Wanneer deze resultaten naast de kijkcijfers gelegd worden, is te zien dat er geen duidelijke relatie bestaat tussen de hoogte van de kijkcijfers en het sentiment. Wel valt op dat sentiment zeer sterk verschilt per onderwerp. Het belangrijkste advies is daarom ook om sentiment te blijven meten om inzicht te houden. Het concept ‘De Wereld Draait om Jou’ dat hieruit voortvloeit omvat een interactieve applicatie binnen de website en het digitale magazine van DWDD waarin het sentiment blijvend gemeten kan worden. De kijker wordt uitgenodigd om zijn/haar eigen DWDD-wereld te creëren, waardoor er een win-winsituatie ontstaat. De kijker heeft al zijn favoriete fragmenten bij de hand en kan, door het beoordelen van fragmenten, sparen voor exclusieve DWDD-cadeaus. De redactie krijgt op deze manier een blijvend inzicht in de sentimentverdeling.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s